آگاهی از نحوه محاسبه بیمه بدنه و قیمت آن در لحظه!

بیمه بدنه یکی از مهم‌ترین بیمه‌های خودرو است اما از آنجایی که اجباری نیست، بعضی از دارندگان وسایل نقلیه آن را جدی نمی‌گیرند. قیمت بیمه بدنه یکی از عواملی است که باعث می‌شود بیمه‌گزار از خرید بیمه بدنه امتناع کند. درست است که قیمت بیمه بدنه کمی زیاد به نظر برسد اما نکته مهم در این است که باید بدانیم نحوه محاسبه بیمه بدنه چطور است و نسبت به پوشش‌هایی که ارایه می‌کند ارزش خرید دارد یا نه. با بررسی این عوامل است که می‌توانیم درباره خرید بیمه بدنه تصمیم بگیریم. در این مطلب می‌خواهیم نحوه محاسبه بیمه بدنه و عوامل مور بر آن را بررسی کنی اگر خرید بیمه موضوعی است که ذهن شما را به خود مشغول کرده است، بهتر است با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

اهمیت بیمه بدنه خودرو در چیست؟

برای این که بدانیم اهمیت بیمه بدنه خودرو چیست باید نگاهی به پوشش‌ها و مزایای بیمه بدنه خودرو بیاندازیم. اگر بدانید در ازای حق بیمه‌ای که پرداخت می‌کنید چه مقدار خسارت دریافت می‌کنیدو بیمه بدنه در چه مواقعی از شما پشتیبانی می‌کند، می‌توانید بفهمید که خرید این بیمه منطقی است یا نه. بیمه بدنه خودرو در تصادفاتی که بیمه‌گزار مقصر است و یا در حوادثی که به خودروی وی آسیب واردشده با پرداخت خسارت از بیمه‌گزار حمایت می‌کند. بیمه بدنه دارای چند پوشش اصلی است و پوشش‌های اضافه دیگری نیز دارد که بیمه‌گزار با توجه به نیاز خود می‌تواند آن‌ها را نیز در زمان خرید انتخاب کند.

آگاهی از پوشش‌های بیمه بدنه خودرو در نحوه محاسبه بیمه بدنه

آگاهی از پوشش‌های بیمه بدنه خودرو در نحوه محاسبه بیمه بدنه

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه خودرو پوشش‌هایی است که در هر بیمه‌ای لحاظ می‌شود و شامل:

  • پرداخت خسارات ناشی از تصادف خودرو با اجسام ثابت یا متحرک دیگر و به عکس
  • سرقت کلی خودرو
  • آتش سوزی و انفجار خودرو
  • واژگونی و سقوط خودرو

پوشش‌های اضافه‌ای که بیمه‌گزار می‌تواند در زمان خرید بیمه بدنه به منظور استفاده هرچه بهتر از بیمه‌نامه انتخاب کند شامل موارد زیر است:

  • پوشش خسارات واردشده در اثر بلایای طبیعی ماند سیل یا زلزله یا…
  • پوشش خساراتی که در اثر حمل مواد اسیدی یا مواد منفجره به خودرو وارد می‌شود، در صورتی‌که خودرو برای این حمل این مواد استفاده شده و یا برای بیمه بدنه آن با شرکت بیمه توافق حاصل شده باشد.
  • خسارات ناشی از پاشیده شده رنگ، مواد اسیدی و شیمیایی
  • خسارت ناشی از سرقت جزیی خودرو که شامل لوازم و قطعات آن می‌شود.
  • خسارت ناشی از نوسانات قیمت خودرو در بازار. یعنی اگر در اثر حوادثی که تحت پوشش بیمه‌نامه باشد، قیمت خودرو افت پیدا کند، به وسیله این پوشش می‌توان کاهش ارزش آن را جبران نمود.
  • پوشش ترانزیت که به وسیله آن می‌توان خساراتی که در خارج از کشور به خودرو وارد می‌شود را نیز تحت پوشش بیمه بدنه قرارداد زیرا بیمه بدنه در حالت عادی تنها در داخل کشور معتبر است.
  • پوشش هزینه ایاب و ذهاب که هزینه رفت‌وآمد بیمه‌گزار در زمانی که خودروی وی به خاطر خوادث تحت پوشش بیمه‌نامه قابل استفاده نیست.
  • پوشش شکست شیشه که مفهوم آن معمولاً برای بیمه‌گزار چندان روشن نیست. این بیمه خسارات ناشی از شکسته شدن شیشه‌های خودرو در اثر عوامل جوی را تحت پوشش قرار می‌دهد.
  • در صورتی که بیمه‌گزار برای مدتی و به خاطر حوادث تحت پوشش بیمه‌نامه نتواند از خودروی خود استفاده کند، اگر در این مدت خسارتی متوجه خودرو شود، توسط این بیمه تحت پوشش قرار می‌گیرد.

عوامل موثر بر نحوه محاسبه بیمه بدنه

عوامل موثر بر نحوه محاسبه بیمه بدنه

در نحوه محاسبه بیمه بدنه 2 عامل اهمیت دارند. یکی مشخصات و نوع خودرو است و دیگری شرایط بیمه بدنه مانند تعداد و کیفیت پوشش‌های بیمه‌نامه. هر یک از این عوامل باعث می‌شوند که نرخ بیمه بدنه افزایش یا کاهش یابد.

مشخصات خودرو چگونه بر نحوه محاسبه بیمه بدنه تاثیر می‌گذارد؟

مشخصات خودرو که به طور مستقیم بر قیمت و نحوه محاسبه بیمه بدنه تاثیر می‌گذارند عبارت‌اند از:

:نوع خودرو: در میزان حق بیمه بدنه تاثیرگذار است. طبیعی است که خودروهای گران قیمت و وارداتی نرخ بیمه‌نامه بیشتری نسبت به خودروهای ارزان قیمت دارند. میزان خسارت واردشده به یک خودروی گران قیمت، حتی خسارت‌های جزیی نیز مقدار قابل توجهی است.

مدل خودرو: مدل‌های مختلف از یک نوع خودرو نیز بر نحوه محاسبه بیمه بدنه آن تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال قیمت بیمه بدنه در انواع مختلف از بنز مدل C یکسان نیست.

سال ساخت: سال ساخت خودرو باعث تغییر قیمت بیمه بدنه می‌شود. قیمت بیمه‌نامه در خودروهای صفر کیلومتر کمتر از خودروهای کارکرده است. هرچه خودرو قدیمی‌تر باشد نرخ بیمه بدنه نیز برای آن بیشتر است.

ارزش روز خودرو: قیمت روز خودرو یعنی قیمتی که خودرو در آن تاریخ در بازار خرید و فروش می‌شود. برای خرید بیمه بدنه، بیمه‌گزار باید قیمت روز خودرو را اعلام کند و این قیمت بر نحوه محاسبه بیمه بدنه تاثیر می‌گذارد. اگر قیمت خودرو کمتر از ارزش روز خودرو وارد شود، در زمان حادثه، شرکت بیمه خسارت واردشده را تنها بر اساس ارزش اعلام شده پرداخت می‌کند و نسبت به ارزش واقعی خودرو تعهدی ندارد و خسارت بیشتری نمی‌پردازد. در صورتی که قیمت خودرو بیشتر از ارزش خودرو وارد شود، شرکت بیمه تنها مطابق با ارزش روز خودرو خسارت پرداخت می‌کند.

تاثیر پوشش‌ها بر نحوه محاسبه بیمه بدنه

تاثیر پوشش‌ها بر نحوه محاسبه بیمه بدنه

پوشش‌های اصلی و اضافی بیمه بدنه را در قسمت‌های قبل توضیح دادیم. باید بدانید تعداد این پوشش‌ها و سطح تعهدات آن‌ها در نحوه محاسبه بیمه بدنه تاثیر داشته و هرچه تعداد پوشش‌ها بیشتر شود و یا سطح کیفیت و تعهدات آن‌ها بیشتر باشد، نرخ بیمه بدنه نیز افزایش پیدا می‌کند.

عوامل دیگری که در نحوه محاسبه بیمه بدنه تاثیر می‌گذارند

جدا از دو عامل مهمی که شرح دادیم موارد دیگری هستند که باعث می‌شوند نرخ بیمه بدنه کاهش یا افزایش یابد. ارزش لوازم غیر فابریک خودرو که توسط بیمه‌گزار اعلام می‌شود و همچنین میزان تخفیف عدم خسارت نیز بر نحوه محاسبه بیمه بدنه اثر می‌گذارند. هرچه میزان تخفیف عدم خسارت بیمه‌گزار بیشتر باشد نرخ بیمه‌نامه وی کمتر می‌شود و از طرفی ارزش لوازم غیر فابریک نیز می‌تواند قیمت بیمه را افزایش دهد.

پسندیدن :
2 1
بازدید:
380
برچسب های مقاله:
دسته بندی مقاله ها:
بیمه بدنه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *